Elämään opettelua

sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Ooks mä joku vammanen?

Päästyäni sairaalasta ja muutaman viikon kotona olon jälkeen olin löytänyt oikean rytmin nukkumiselle, ensimmäiset päikkärit kello 12 ja toiset pikkukakkosen aikaan.
Toki viikonloput vaati enemmän harjoittelua, koska kello 17 aikaan ei tule lapsia kiinnostavaa ohjelmaa, täytyisi varmaan ottaa yhteyttä YLE:n ohjelmapäällikköön ja esittää toiveet viikonlopun ohjelmistoon.

Kotona arki alkoi sujumaan, mutta kauppareissut vaativat vielä harjoittelua, lähinnä kuuloyliherkkyyden takia, koska kauppojen kylmäkoneiden matala melu peittää kaiken muun allensa.

Itseäni kuntouttaakseni ajattelin lähteä opiskelemaan ja hainkin koulutukseen, lähettelin sähköpostia Turkulaisen ammattiopiston lehtorille kysyäkseni olisiko heillä mahdollista järjestää mukautettua koulutusta minulle, muutaman päivän päästä puhelimeni soikin ja oppilaitoksen lehtori halusi kuulla lisää minusta.
Kerroin että olen saanut aivovamman ja myös oireistani jotka estävät normaalin opiskelun, hetken hiljaisuuden jälkeen lehtorin ääni muuttui vähän takkuilevaksi, aivain kuin vammani olisi tarttunut häneen.
Kyllähän meillä on mahdollista järjestää mukautettua koulutusta, MUTTA.. Tuo kaiken muuttava sana pulpahti lehtorin suusta.
Sinun täytyisi mennä psykologisiin testeihin ja toimittaa lausunto terveydentilastasi.

Minä joka vielä hetki sitten olin vaikeasti masentunut menisin psykologisiin testeihin, juurihan minulle tehtii neuropsykologinen testi aivovamman takia, enkä tuostakaan testistä puhtain paperein selvinnyt.
Lausunto terveydentilasta? Mitä?????

Eikö voisi vaan ystävällisesti ilmoittaa että meillä ei ole mahdollisuutta kouluttaa sinua.

Vaikka minulla aivovamma onkin en minä mikään tyhmä ole, joskin vähän hidas ja heiluvainen.


25. Elokuuta.

Olin saanut lähetteen aivovammapolin fysioterapiaan jossa arvioitaisiin kuntoutuksen tarve.
Useita eri testejä myöhemmin heräsi epäily että C1-C2 välisten nikamien nivelsiteet ovat repeytyneet ja kaikki niskan syvät lihakset ovat ylijännittyneet.

Tämä vamma aiheuttaa sen että aivorunkoni saa väärää tietoa kehosta, ja kun tämä väärä tieto yhdistetään aivovammaan niin soppa on valmis.

Lausunto:

Potilaalla varsin selvä niskan retkahdusoireisto, pelkkä katse oikealle provosoi oireita.
Neutraaliasennossa ja päätä vasemmalle kääntäessä kävely sujuu normaalisti, mutta päätä keskiasennosta oikealle kääntäessä potilaan liikkuminen muuttuu huteraksi niin, että jo lähtöaskelilta meinaa kaatua.
Sormi-nenänpääkokeessa selvä dysmetria.
Silmien ollessa kiinni ja pää keskiasennosta oikealle käännettynä potilas kaatuu välittömästi.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti