Elämään opettelua

maanantai 9. lokakuuta 2017

Politiikan E=mc2

Jo 13 vuotta ilman tulosta.


Jos politiikka muutettaisiin suorituspalkkaukseksi siten että edustaja saa palkan kun hänen esittämä lakialoite tai muutosehdotus on pantu käytäntöön, luulen että aika hiljaista tuolla Argadianmäellä olisi. Ei taitaisi herroja enää työ kiinnostaa jossa palkan eteen pitäisi tehdä muutakin kuin vaan puhua joutavia ja antaa tyhjiä lupauksia ahdingossa oleville. 

Vanha sanonta, kansa kaipaa leipää ja sirkushuveja pitää edelleen paikkansa tuolla herrojen kukkulalla jossa raha vaihtaa omistajaa ja maksu lankeaa niille jotka eivät jaksa enään valittaa, koska heille jokainen uusi päivä on vain taistelua, että selviäisi edes huomiseen. Mitään poliittista vastuuta ei ole olemassa ja synninpäästö tapahtuu kerran neljässä vuodessa.

Kävin tuossa läpi vanhoja Sosiali- ja terveysministeriön sekä Oikeusministeriön arkistoja etsien työryhmien lausuntoja sekä erinäisten toimikuntien mietintöjä vakuutuslääkärien asemasta ja vakuutuslääkärijärjestelmän kehityksestä.

Selvityksiä selvitysten perään.

Vuosi 2004.

Palataan aikaan jolloin Keskustan Matti Vanhanen toimi pääministerinä, Vanhasen hallitukselle jätettiin seuraavan kaltainen mietintö:

Epäkohdat:

Lääketieteellisen arvioinnin avoimuutta on lisättävä ja sen merkitystä vahvistettava käsiteltäessä työkyvyttömyyseläkettä ja työtapaturmavakuutusta koskevia valituksia vakuutusoikeudessa. Selvityksen mukaan jotkin vakuutusoikeuden vakiintuneet käytännöt täyttävät vain vaivoin oikeusturvan vähimmäisvaatimukset.

Muutosehdotukset:

Ehdotetaan, että vakuutusoikeuden lääkärijäsenen toiminta tehtäisiin avoimemmaksi ja lääkärijäsenen asemaa selkeytettäisiin siten, että lääkärijäsenen arvioinnissa käyttämien arviointiperustelujen tulisi olla ennalta tiedossa.

Ehdotetaan, että lainsäädäntöä täsmennettäisiin sisällyttämällä lakiin entistä yksityiskohtaisemmin etuuden saamisen perusteet, lainsäädännön toimeenpanon tueksi olisi laadittava suosituksia, jotka sisältäisivät luettelon lääketieteellisistä arviointiperusteista, jolla etuuden oikeuttava työkyvyttömyys todettaisiin.

Ehdotetaan, että suullista käsittelyä on lisättävä, suullisia käsittelyjä voitaisiin järjestää erityisesti silloin, kun asiassa on ristiriitaisia lääkärinlausuntoja ja hakija haluaa osoittaa seikkoja, jotka vaikuttavat arviointiin.

Muutosehdotukset eivät tulleet käsittelyyn suureen saliin, koska käsittelevä valiokunta jätti eriävän mielipiteen. 


Vuosi 2008.

Vakuutusoikeuden kehittämistyöryhmä tekee muutosehdotuksen Oikeusministeri Tuija Braxille.

Epäkohdat:

Vakuutusoikeudessa  käsiteltävissä asioissa on kysymys henkilön perustoimeentulon kannalta keskeisistä etuuksista, minkä vuoksi nämä asiat olisi käsiteltävä erityisen kiireellisesti. Tämä tavoite ei ole kuitenkaan viime vuosina toteutunut vakuutusoikeudessa riittävän hyvin. Lisäksi vakuutusoikeuden lääkärijäsenjärjestelmää on useaan otteeseen arvosteltu julkisuudessa. Asioiden käsittelyn nopeuttamiseksi ja oikeusvarmuuden säilyttämiseksi korkealla tasolla vakuutusoikeuden toimintaedellytyksiä tulee parantaa.

Muutosehdotukset:

Vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoja ehdotetaan kevennettäväksi. Vakuutusoikeus olisi edelleen päätösvaltainen kolmen ja viiden jäsenen kokoonpanoissa, mutta laissa erikseen säädetyissä asioissa se olisi päätösvaltainen myös muussa kokoonpanossa. Uusia ratkaisukokoonpanoja olisivat yhden tuomarin kokoonpano sekä yhden tuomarin ja lääkärijäsenen muodostama kokoonpano.

Ehdotetaan lääkärijäsenten ja muiden asintuntiajäsenten ilmoitusvelvollisuutta sidonnaisuuksista. Lisäksi nykyisten lääkärivarajäsenten nimike muutettaisiin heidän tehtäväänsä paremmin kuvaavaksi. Uusi nimike olisi vakuutusoikeuden asiantuntijalääkäri.

Asiaa ei käsitelty suuressa salissa, sekä mietintöön sisältyy kaksi eriävää mielipidettä.


Vuosi 2013.

Vakuutuslääkärijärjestelmää kehittävä ohjausryhmä tekee muutosehdotuksen Sosiaali-ja terveysministeri Paula Risikolle.

Epäkohdat:

Tavoitteena on lisätä vakuutuslääkärijärjestelmän ja koko sosiaalivakuutusjärjestelmän läpinäkyvyyttä sekä kansalaisten luottamusta järjestelmään.

Muutosehdotukset:

Lisätään etuuslakeihin täydentävät säännökset päätösten perusteluista. Lisätään toimeentuloturvan muutoksenhakulautakuntia koskeviin lakeihin säännökset jäsenten velvollisuudesta ilmoittaa sidonnaisuuksistaan. Esitetään perustettavaksi työryhmä valmistelemaan vakuutuslääketieteen yliopistollisen koulutusjakson perustamista. Lisätään toimeentuloturva-asioissa käsiteltävien muutoksenhakulautakuntien lääketieteellisen asiantuntemuksen suullista käsittelyä.

Asiaa ei käsitelty suuressa salissa, loppuraportti sisältää eriävän mielipiteen.


Vuosi 2015.

Oikeusministeri Jari Lindström tekee ehdotuksen vakuutuslääkärijärjestelmän muuttamiseen.

Epäkohdat:

Vakuutuslääkäri ja vakuutusoikeuskäytäntö on selvästi asia, jossa järjestelmämme ja kansalaisten oikeustaju eivät kohtaa.

Muutosehdotukset:

Eduskuntaryhmä ehdottaa, että muutos vakuutuslääkäri ja vakuutusoikeusjärjestelmään saadaan hallituksen yhteistyöllä. Vakuutusoikeuden resursseja on lisättävä jotta suullisten käsittelyiden määrää voidaan lisätä ja pyytää lisää erikoislääkärilausuntoja. Oikeuden käsittelyaikoja tulee lyhentää lisäämällä tuomareita

Oikeusministeri Jari Lindström luopui oikeusministerin tehtävästä vuonna 2017. Uudeksi oikeusministeriksi valittiin Antti Häkkänen. 

Oikeusministeri Antti Häkkästä on pyydetty jatkamaan asian valmistelua, mutta toistaiseksi asia ei ole edennyt.


Vuosi 2017.

 Kansanedustaja Jari Ronkainen tekee toimenpidealoitteen vakuutuslääkärijärjestelmän muuttamiseksi.

Epäkohdat:

Vakuutuslääkärit kiistävät vamman synnyn syy-yhteyden hoitavan lääkärin lausunnoista huolimatta. Vakuutusoikeuden liian pitkät käsittelyajat.

Muutosehdotus:

Vakuutuslääkärit täytyy saada totuusvelvoitteen piiriin. Korvaustilanteessa tulee noudattaa käännettyä todistustaakkaa vakuutusyhtiöihin.

Asian käsittely kesken. Toimenpidealoite tarvitsee vähintään 101 kansanedustajaa taakseen jotta muutosehdotukset saadaan voimaan.


Turun toriparkkikin rakennetaan nopeammin.

Tässä on mennyt yli kymmenen vuotta tämän saman asian pyörittämisessä. Arvoisat kansanedustajat, osaatteko kuvitella miltä moinen juupas eipäs keskustelu tuntuu vammautuneesta?

Nyt kun tämä asia on nostettu esille ja me vammautuneet odotamme viimein ratkaisua, toivon teidän kansanedustajien muistavan että vaalit ovat kohta ovella.

Mitä jos minä vanhana rakennusalan yrittäjänä, olisin rakentanut asiakkaan toivomaa taloa 10 vuotta ilman että koko rakennelmaa ei tunnistaisi vielä edes taloksi. Saisinko minä jatkaa urallani? Voisinko vain jättää eriävän mielipiteen ja jatkaa rakentamista vielä seuraavat vuosikymmenet? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti